دکتر امیر طاهری » متفرقه » بیماری ای بی اس چیست
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

بیماری ای بی اس چیست

بیماری ای بی اس چیست

ای بی اس موقعیتی است که در آن کولون یا روده بزرگ فرد تحت تاثیرات قرار می گیرد . ای بی اس مشکلی است که در آن روده قادر به عمل کردن وظایف خود نیست . افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر ابتلا هستند امکان دارد در قسمت شکم خود دردی ، گرفتگی ، گاز ، نفخ ، اسهال و یا یبوست را احساس کنند .

نشانه های ای بی اس با وجود اینکه باعث ناراحتی در فرد می شود هم موجب مشکلاتی در زندگی وی به وجود می آورد . بعضی از افرادی که به ای بی اس مبتلا هستند در هر زمانی احساس می کنند که باید به سرویس بهداشتی بروند .

بیماری ای بی اس چیست

بیماری ای بی اس چیست

با اینکه ای بی اس هیچگونه راه علاجی ندارد اما می توان با درمان هایی آن آن را کنترل کرد .

ای بی اس در تمام سنین و نژادها رایج است و آن ها را درگیر می کند . ای بی اس اصولا در نوجوانی بروز می دهد و در ابتدای سنین بلوغ خود را نشان می دهد . در 50 سالگی به بعد احتمال خیلی کمی وجود دارد که فرد به ای بی اس مبتلا شود .

بیستر کسانی که به ای بی اس مبتلا می شوند  زنان می باشند .

بیشتر افرادی که به ای بی اس دچار هستند برای از بین رفتن نشانه های اختلالات روده ای ، به هیچ عنوان معاینات پزشکی را پیگیری نمی کنند .

در درصد زیادی از افراد این بیماری بسیار حاد می شود . نشانه های آن بعد از یک مدتی که ظاهر می شوند از بین می ورند اما باز مجددا خود را نشان می دهند.

علائم ای بی اس  

معده و شکم درد

اسهال

یبوست

نفخ

ورم در ظاهر شکم

مدفوع همراه با ترشحات

احتیاج فوری به سرویس بهداشتی

بی اختیاری

چه دلایلی موجب می شود ای بی اس رخ دهد

ای بی اس به عوامل مختلفی بستگی دارد . استرس و ژنتیک می توان در بروز این بیماری دخیل باشد . اما عواملی مانند عفونت روده ای – مسمومیت غذایی هم بی تاثیر در بروز ای بی اس نیست .

موادهای غذایی و اضطراب و استرس و تغییر دوران قاعدگی در زنان می تواند باعث حاد تر شدن ای بی اس شود . تحقیقات به دست آمده نشان  می دهد که زنانی که به ای بی اس دچار هستند نفخ شکم در دوره قاعدگی آن ها حادتر می شود و این عامل نشان می دهد که هورمون هایی که عمل تولید مثل را انجام می دهند می توانند باعث افزایش علائم این بیماری باشد .

تشخیص ای بی اس

هم اکنون هیچگونه آرمایش خاص و منحصر به فردی برای ای بی اس وجود ندارد . و این بیماری از روی علائم و نشانه های آن تشخیص داده می شود .

اگر فرد بخواهد این بیماری را  کنترل کند باید در گام نخست به علائم و دلایل حاد شدن آن آگاهی کامل داشته باشد . در کل برای همه افرادی که به ای بی اس مبتلا هستند می توان کمک کرد اما تا الان هیچگونه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است .

غذا خوردن – اضطراب – استرس – غذاهایی که دارای گاز هستند – همه می توانند بر بزرگ شدن روده عکس العمل نشان دهند به همین خاطر ممکن است نشانه های ای بی اس در بعضی از افراد بیشتر شود .

غذاهایی مانند کافئین – الکل – لبنیات – غذاهای پر چرب – شیرینی جات –  حبوبات – می تواند باعث حاد تر شد ای بی اس شوند به همین دلیل جدا ازخوردن آن ها پرهیز کنید .

کنترل کردن استرس

بیشتر افراد این موضوع را دریافته اند که فعالیت هایی مثل یوگا-ورزش-استرس را کم می کند به همین دلیل باید این فعالیت ها را انجام داد که به کنترل استرس کمک کند.

برخی از خدمات دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

درمان هموروئید بدون جراحی

درمان شقاق بدون جراحی

کولونوسکوپی

آندوسکوپی معده

راه های ارتباطی دکتر طاهری فوق تخصص گوارش

ایمیل : info@doctor-taheri.ir

تلفن : 22889677

22226034

کانال تلگرام

پبج اینستاگرام

با تشکر، مدیریت وب سایت دکتر طاهری فوق تخصص گوارش
شما عزیزان می توانید در صفحه اینستاگرام ما را همراهی کنید

 

 

آخرین دیدگاه ها

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۳ دیدگاه ها
  1. Yashar

    سلام من جوانی ۲۲ساله هستم پارسال دکتربهم گفت ایی بی اس دارم.اما نگفتند چگونه کنترلش کنم.چی بخورم ک این درد دوباره به سراغم نیاید.۲۹روز تمام از معده درد مینالیدم و کاری جز تحمل نداشتم.راه حلی جلو روی من بگذارید.ممنون.

    پاسخ
    • drtaheri

      سلام .
      علائمی که میفرمایید به Ibs نمیخورد.

      پاسخ
  2. Tamara kevkhishvili

    سلام جناب آقای دکتر من دچار اندومتریوز پیشرفته هستم .پنجاه و یک ساله هستم.تا به حال دوباره هم یک بار در بیست سالگی و یک بار اخیرا تشخیص هی بی ای هم برام داده آمد .حالا نمی دونم واقعا دچار آی بی اس هم هستم یا همون دردهای آندومتریوز را به اشتباه به آی بی اس ربط داده آن

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + نه =