دکتر امیر طاهری » روده » سندرم روده تحریک پذیر یا IBS
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، نوعی اختلال گوارشی است که شامل گروهی از علائم است. این بیماری شیوع بالایی داشته و برای افراد درگیر، بسیار آزاردهنده می باشد. از عمده ترین علائم اختلال روده تحریک پذیر می توانیم به گاز بیش از حد، درد شکم و گرفتگی اشاره کنیم.

 سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

در بعضی از افراد می بینیم که تمامی آزمایشات نتیجه ای طبیعی دارند و حتی با انجام آزمایش های تکمیلی باز هم فرد سالمی به نظر می رسند اما در واقع این درد و ناراحتی در آنان واقعا وجود دارد و آنان را رنج می دهد.کسانی که به بیماری روده تحریک پذیر مبتلا هستند با دیدن اولین علائم بیماری های خود ترس و نگرانی دارند و ذهنشان به سمت بیماری های خظرناک گوارشی از جمله سرطان می رود.

سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال عملکردی دستگاه گوارش است؛ با این شرایط که اختلال در تعامل روده و مغز موجب آن می شود. به بیان دیگر، وجود مشکل در نحوه عملکرد روده و مغز در کنار هم مرتبط هستند.

این مشکلات در کل باعث می شود دستگاه گوارش بسیار حساس شود. همچنین نحوه انقباض عضلات روده تغییر پیدا خواهد کرد که نتیجه آن درد شکم، اسهال و یا یبوست است.

دلایل ابتلا به بیماری روده تحریک پذیر

نشانه های روده تحریک پذیر متفاوت می باشد و ممکن است که تا مدت ها با بیمار همراه باشد.از جمله شایع ترین این نشانه ها می توان به درد ناحیه شکم ،اسهال و یبوست های پی در پی اشاره کرد.این افراد معمولا دفع کامل ندارند و از نفخ شکم خود رنج می برند.که هیچ یک از این مشکلات در آزمایش ها مشخص نمی شود .اما از اصلی ترین دلایل می توان گفت که مسیرهای عصبی روده به مغز به دلیلی ناشناخته بیش از اندازه حساس شده اند.

در واقع دلیل اصلی بیماری سندروم روده تحریک پذیر مشخص نمی باشد و ممکن است برخی اوقات به دلیل استفاده از مواد غذایی مشخص مانند شیرینی و شکلات و یا اینکه در زنان برخی از تغییرات هورمونی و استرس و اضطراب ،مصرف برخی از داروها که برای درمان دیگر بیماری ها استفاه می شود و یا آنتی بیوتیک ها ،باشد  و در نهایت عوامل ژنتیکی در این امر بی تاثیر نیستند .

به دلایل گفته شده هر شخصی می تواند به این بیماری  مبتلا شود.اما بیشترین شانس در افراد زیر سی و پنج سال و کسانی که این بیماری در خانواده آنها وجود داشته است ،می باشد .

در واقع نمی توان گفت روند درمان سندرم روده تحریک پذیر چگونه است اما بهترین آن تغییردر رژیم غذایی و کم کردن محرک هایی همچون کافئین می باشد .که البته شاید با مراجعه به متخصص گوارش درمان دارویی نیز در نظر گرفته شود که می تواند از شدت علائم بیماری شما کم کند.

آیا سندورم روده تحریک پذیر موجب ایجاد سرطان می شود؟

خوشبختانه باید گفت خیر. زمانی که این بیماران با کولونوسکوپی روده معاینه می شوند روده آنها کاملا طبیعی است و این نشان می دهد مشکل از جای دیگری است. در واقع روده یک مغز کوچک است و استرس های عصبی می تواند باعث اختلالات حرکتی شود.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۰ دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *