دکتر امیر طاهری » مقالات عمومی » آمادگی قبل از کولونوسکوپی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آمادگی قبل از کولونوسکوپی

کولونوسکوپی یک روش تشخیصی می باشد که مورد استفاده قرار می گیرد ، قبل از انجام کولونوسکوپی لازم است اقداماتی صورت گیرد که در این مقاله در ابتدا یک توضیح مختصری در رابطه با کولونوسکوپی داده می شود و پس از آن اطلاعاتی در رابطه با اقدامات بعد از آن در اختیار شما عزیزان قرار داده می شود . افرادی که خواهان انجام کولونوسکوپی هستند باید تمامی مواردی که در زیر به آن ها اشاره شده است را برای دریافت نتایج بهتر رعایت نمایند . آمادگی قبل از کولونوسکوپی دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد .

آمادگی قبل از کولونوسکوپی

برای اینکه انجام کولونوسکوپی به درستی انجام بگیرد و متخصص گوارش بتواند شما را با دقت معاینه کند و همچنین تصاویر مطلوبی برای پزشک به دست بیاید بهتر است پیش از کولونوسوپی موارد زیر را رعایت کنید.

متخصص گوارش داروهایی  برای شما  تجویز خواهد کرد که شما باید آنها را پیش از کولونوسکوپی مصرف کنید .

شما باید پودرهای پیدرولاکس (PEG)  Polyethylene Glycolرا خریداری کنید و آنها را با دستور عمل زیر مصرف کنید .

هر یک بسته از این پودرها را باید در یک لیتر آب بریزید یک لیتر آب تقریبا به  اندازه پنج لیوان خواهد شد.شما باید چهار بسته از این پودرها را در آب حل کرده و مصرف کنید .یک روز پیش از کولونوسکوپی با فاصله زمانی بیست تا سی دقیقه یک لیوان از این محلول حل شده در آب را بخورید.

با استفاده از کولونوسکوپی تمام طول روده مورد بررسی قرار می گیرد . با استفاده از این روش تشخیصی به راحتی می توان بافت های ملتهب و وجود زخم و خونریزی را در روده شناسایی کرد . لوله کولونوسکوپی که یک لوله باریک و دارای منبع نوری است از طریق مقعد وارد روده می شود تا پزشک بطور کامل داخل روده را مشاهده کند . در صورت نیاز برای تشخیص دقیق تر قسمتی از بافت یا پولیپ نمونه برداری می شود .

داروهای قبل از کولونوسکوپی

همان طور که می دانید کولون یا روده بزرگ قسمتی است که مواد مدفوعی در آن قرار دارند. وجود این مواد در کولون می تواند باعث شود که بعضی از ضایعات کولون در طول آزمایش دیده نشوند و اصطلاحاً نیست بشوند. در گذشته که دسترسی به داروی پگ یا همان پلی اتیلن گلیکول با اسم تجاری پیدرولاکس وجود نداشت، لازم بود بیماران برای مدت 48 تا 72 ساعت غذای جامد استفاده نکنند و تنها مایعات مصرف کنند. که در بسیاری از بیماران مثل بیماران دیابتی یا بیمارانی که سنی از آن ها گذشته توانایی چنین رژیمی وجود نداشت. امروزه استفاده از پودر پگ یا پیدرولاکس پایه اصلی آماده سازی کولون قبل از کولونوسکوپی و همین طور بعضی از جراحی های کولونی می باشد.

لازم است بیماران روز قبل از کولونوسکوپی چهار بسته از پودر پیدرولاکس را در چهار لیتر یا 16 لیوان آب حل کنند و برای اینکه طعم قابل تحمل تری داشته باشد در داخل یخچال قرار دهند. نکته مهم این است که لازم است پودر پیدرولاکس در فاصله زمانی کوتاهی استفاده شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد. ما به بیماران توصیه می کنیم هر 15 دقیقه یک لیوان از این محلول را استفاده کنند و تقریباً طی چهار ساعت آن را به پایان برسانند.

صحبت های دکتر امیر طاهری درباره آمادگی های قبل از کلونوسکوپی

با توجه به اینکه برای آمادگی کولونوسکوپی باید مراحلی طی شود و بسیاری از مراجعه کنندگان در این باره سوال دارند، توضیحاتی گردآوری کردیم:

هر فرد باید آمادگی های کولونوسکوپی را قبل از موعد انجام دهیم یعنی برای مثال اگر روز سه شنبه نوبت کولونوسکوپی داریم، از روز دوشنبه باید به آمادگی های کولونوسکوپی بپردازیم. ابتدا این آمادگی ها شامل مقدار داروهایی است که برای ما تجویز می‌شود و باید طبق دستور استفاده کنیم و بعد از آن در مورد رژیم غذایی نکاتی وجود دارد. در رابطه با دارو ها، پودری با نام تجاری پیدرولاکس یا نام های تجاری دیگر شناخته می‌شود، در واقع پلی اتیلن گلیکول است. باید 4 بسته 70 گرمی آن را در 16 لیوان آب یا 4 لیتر آب حل کرده و از صبح قبل از کولونوسکوپی هر 15 دقیقه یک لیوان مصرف کنیم یعنی در عرض 4 ساعت باید این محلول به پایان برسد. در کنار این قرص ویزاکودیل یا شیاف ویزاکودیل برایشان تجویز می‌شود که هر 6 ساعت باید 2 عدد از این قرص مصرف شود یا اگر شیاف تجویز شده بود بر اساس دستور استفاده شود. بعضی از بیماران مثل بیماران مشکوک به کولیت استرولز هستند، معمولا قرص های ویزاکودیل را پزشک برایشان از لیست آمادگی ها حذف کرده و پزشک تذکر لازم را در این زمینه به بیمار خواهد داد. گاها در بیمارانی که یبوست شدید دارند از داروهای دیگری استفاده شود یا دارو هایی مانند روغن کرچک یا پارافین مایع استفاده کنیم که به پاک شدن روده کمک کند. در مورد رژیم غذایی کسانی که می‌خواهند کولونوسکوپی انجام دهند باید از روز قبل غذاهای مایع روشن استفاده کنند زیرا شستشوی کولن و روده بزرگ بهتر انجام می‌شود و آمادگی کار و کولونوسکوپی دقیقتر و بهتر خواهد شد. منظور از روشن و شفاف بودن مایعات خوراکی، این است که آن طرف لیوان کاملا مشخص شود مانند چای کمرنگ شیرین شده با عسل، ساندیس هایی که پالپ ندارند، آب مرغ، دلستر . همچنین ساندیس هایی که رنگی نیستند بهتر است مانند آب سیب اما آب آلبالو یا آب هندوانه و آب هویج مناسب نیستند. از 5 ساعت قبل از نوبت مراجعه، هیچ چیزی میل نکنند و ناشتا باشند.

اقدامات قبل از کولونوسکوپی

3 روز قبل از نوبت کولونوسکوپی از غذاهایی زیر می توانید استفاده کنید :

سوپ صاف شده ، آب مرغ و آب گوشت صاف شده ، آب کمپوت و نوشیدنی ها به جز شیر و لبنیات .

6 بسته پودر 70 گرمی پیدرولاکس را از داروخانه تهیه نمائید.

از ساعت 8 صبح روز قبل از کولونوسکوپی ، هر بسته پودر پیدرولاکس را در 4 لیوان آب یا آب میوه ساده ( بدون پالپ و رنگ) حل نمایید . ( مجموعه 24 لیوان ) و هر 15 دقیقه یک لیوان از محلول تهیه شده را میل نمایید . البته در این فاصله مصرف مایعات دیگر منعی ندارد .

8 ساعت قبل از کولونوسکوپی ناشتا باشید .

بیماران دچار نارسایی قلب، کلیه و زنان بردار جهت مصرف پودر پیدرولاکس با پزشک معالج خود مشورت نمایند .

اگر سابقه فشار خون ، آسم ، تشنج، بیماری قلبی ، دیابت یا بیماری مزمن دیگری دارید قبل از انجام کلونوسکوپی در خصوص مصرف داروها با پزشک معالج خود حتما مشورت نمایید .

تحریک دفع قبل از کولونوسکوپی

در کنار پودر پیدرولاکس لازم است که بیماران از قرص یا شیاف ویزاکودیل برای تحریک دفع استفاده کنند. البته بسته به وضعیت مزاجی ممکن است توصیه شود هر 4 تا 6 ساعت یک تا دو قرص یا شیاف استفاده شود. گاهی هم در بعضی از بیماران ممکن است پزشک صلاح نراند که بیمار قرص یا شیاف استفاده کند. مثلا بیمارانی که مشکوک به کولیت زخمی هستند بهتر است که از این دارو استفاده نکنند.

رژیم غذایی قبل از کولونوسکوپی

نکته مهم دیگر این است که حداقل از بیست و چهار ساعت قبل از کولونوسکوپی، رژیم غذایی بیماران لازم است که به رژیم غذایی مایعات صاف و روشن فراوان تغییر پیدا کند. بیماران در این مدت هرچه قدر مایعات بیشتری مصرف کنند شستشو و تمیزی کولون و در نتیجه جواب کولونوسکوپی بهتری را خواهند داشت. نکته لازم به ذکر این است که مایعات نباید رنگی و کدر باشند. و اصطلاحاً باید مثل چای طرف دیگر لیوان دیده شود.

بیماران می توانند از مایعاتی مثل آب، چای ( شیرین شده با قند و عسل به منظور جلوگیری از ضعف) ، آب کمپوت و ساندیس هایی که رنگی نیستند و فاقد پالپ هستند، آب مرغ و گوشت و همچنین سوپ های رقیق شده و صاف شده استفاده کنند. استفاده از مایعاتی مثل شیر، آب آلبالو، آب انار و آب هندوانه به دلیل کدورت و رنگی که دارند در انجام کولونوسکوپی تداخل ایجاد می کند و گاهاً بعضی از این مایعات قرمز رنگ با خون ممکن است اشتباه گرفته شود.

برچسب ها: کولونوسکوپی

آخرین دیدگاه ها

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

۱ دیدگاه
  1. قربانی

    ممنون – اطلاعات خوب و مفید بود

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =