درمان ریفلاکس معده شبانه

درمان ریفلاکس معده شبانه

اگر به هنگام خوابیدن احساس ریفلاکس معده دارید و زمانی که بیدار هستید علائمی احساس نمی کنید به احتمال زیاد به ریفلاکس معده شبانه دچار هستید. از علائمی که فرد مبتلا به ریفلاکس معده در صبح هنگام احساس می کند می توان به مزه تلخ در دهان، سرفه های مزمن، گلودرد و احساس خستگی اشاره کرد.

افراد بسیاری در سراسر جهان به ریفلاکس معده شبانه مبتلا هستند. ریفلاکس معده شبانه 4 بیمار از 5 بیمار مبتلا به ریفلاکس معده را عذاب می دهد. اختلال در خواب این بیماران می تواند بر عملکرد افراد در روز تاثیر منفی بگذارد. می توان با انجام برخی راهکارها و ورزش ها و رژیم غذایی به بهبود ریفلاکس شبانه کمک کرد.

درمان ریفلاکس معده شبانه

درمان ریفلاکس معده شبانه

رژیم غذایی برای ریفلاکس معده شبانه

با انجام راهکارهای زیر می توان به بهبود علائم ریفلاکس معده کمک کرد:

  • غذاهای اسیدی مانند پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی و سرکه جات را محدود کنید.
  • از غذاهای پر ادویه و حاوی فلفل و چیلی بپرهیزید.
  • دو تا سه ساعت بعد از غذا خوردن دراز نکشید. زمانی که فرد می نشیند، نیروی جاذبه به پایین رفتن غذا و اسید معده کمک می کند.
  • گوشت های بدون چربی و غذاهای کم چرب و بدون چربی را بیشتر مصرف کنید. غذاهای چرب مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیزبرگر به شدت یافتن ریفلاکس معده منجر می شود.
  • از شکلات، نعنا، میوه های مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل و سرکه، سس گوجه فرنگی و خردل بپرهیزید و یا مصرف آن ها را محدود کنید.
  • از نوشیدنی های الکلی، نوشیدنی های حاوی کافئین و نوشیدنی های گازدار بپرهیزید.
  • وعده های غذایی خود را کوچک تر کنید و تعداد آن ها را بیشتر کنید.
  • نوشابه یکی از عوامل ریفلاکس معده است بنابراین مصرف آن را قطع کنید.
  • سریع غذا نخورید.
  • قبل از خواب اسنک و وعده های کوچک غذا مصرف نکنید.

دکتر امیر طاهری فوق تخصص گوارش ، با دانش و مهارت بالا به بررسی بیماری ها می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از فوق تخصص گوارش با شماره های 22889786- 22889677 تماس حاصل نمایید . همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تغییر در سبک زندگی برای بهبود ریفلاکس معده

  • از پوشیدن لباس های تنگ بپرهیزید. کمربند های تنگ، شورت های تنگ و تاپ های تنگ می توانند موجب وخیم تر شدن ریفلاکس معده شوند.
  • سعی کنید استرس را در زندگی خود کنترل کنید. استرس می تواند منجر به افزایش تولید اسید معده شود و به این ترتیب سوزش سر دل را افزایش دهد.
  • وزن خود را کاهش دهید. اضفه وزن می تواند منجر به شدت یافتن ریفلاکس معده شود.
  • شب ها قبل از خواب آدامس بجوید. به این ترتیب بزاق دهان بیشتری ترشح می شود و اسید معده خنثی می شود.
  • تمامی غذاها به طور یکسان برای تمام افراد علائم ریفلاکس را ایجاد نمی کنند. باید ببینید که چه غذاهایی بر شما تاثیر منفی می گذارد.
  • ریفلاکس معده بعد از ورزش کردن تشدید می شود. مایعات به اندازه کافی مصرف کنید. به این ترتیب بدن هیدراته می ماند و گوارش و هضم غذا به مراتب آسان تر می شود.
  • در صورتی که ریفلاکس معده درمان نشود می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. بنابراین برای درمان به پزشک مراجعه کنید.
  • دو ساعت بعد از صرف غذا ورزش کنید.
  • سیگار کشیدن باعث شدت یافتن ریفلاکس معده می شود.

منبع : https://www.webmd.com/heartburn-gerd/features/28-tips-for-nighttime-heartburn-relief#2